- - -🛫- - - - - - - راه نما - - - - توسعه و اقتصاد حمل و نقل 🚦

نگاه علمی به ابعاد اقتصادی، فنی، و اجتماعی حمل و نقل و توسعه پایدار

- - -🛫- - - - - - - راه نما - - - - توسعه و اقتصاد حمل و نقل 🚦

نگاه علمی به ابعاد اقتصادی، فنی، و اجتماعی حمل و نقل و توسعه پایدار

- - -🛫- - - - - - - راه نما  - - - -  توسعه و اقتصاد حمل و نقل  🚦
🚲🚦 با عنایت به علاقه به مباحث علمی از زوایای اقتصادی و فنی، بر آن شدم در چهارچوب سیاستها و مباحث توسعه و برنامه ریزی اقتصادی در زمینه حمل و نقل ابزاری فراهم نمایم تا مباحث فوق الذکر را با علاقه مندان این رشته به اشتراک بگذارم. امید است گامی هرچند کوچک در رفع مشکلات حمل و نقل که یکی از بخشهای زیربنایی با ابعاد اقتصادی و اجتماعی و فنی در مباحث توسعه پایدار است برداشته شود. مشارکت و همراهی شما علاقه مندان مسلماً راه گشا خواهد بود. ضمنا انعکاس مطالب در این وبلاگ با رویکرد آموزشی است، و مطالب مندرج لزوما به معنی دیدگاه های گردآورنده نمی باشد. لطفا با نظرات خود به بهبود آن کمک نمایید.
✈️ 🌲 💐


انجمن بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از تردد ۱۳ میلیون و ۳۶۰ هزار خودرو در ایران خبر داد و برخورداری ایرانی‌ها از خودروهای شخصی و تجاری را ۴ برابر آفریقایی ها و حدود یک سوم اروپایی ها اعلام کرد.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از فارس ،انجمن بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری با بررسی‌آمار مربوط به سرانه خودرو در ۱۴۱ کشور جهان که بر پایه آمار سال ۲۰۱۴ تهیه شده است تعداد خودروهای شخصی و تجاری موجود در ایران را ۱۳ میلیون و ۳۶۰ هزار دستگاه اعلام کرد. ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای شخصی و یک میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه مربوط به خودروهای تجاری موجود در ایران بوده است.

بر اساس این گزارش ایران از نظر سرانه خودرو در جهان رتبه ۷۸ را به خود اختصاص داده و  به عبارتی ۶۲ کشور در ­­جهان سرانه خودروی کمتری نسبت به ایران دارند و سرانه خودرو در مولداوی نیز با ایران برابر است.

به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۷۰ خودرو در ایران وجود دارد. این رقم کمتر از متوسط جهانی است. سرانه خودرو در جهان ۱۸۰ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برآورد شده است. متوسط سرانه خودرو در اروپا و روسیه و ترکیه ۲۲۷ دستگاه و اتحادیه اروپا ۵۶۹ دستگاه، آسیا به استثنای غرب آسیا و ژاپن و کره جنوبی ۷۹ دستگاه و آفریقا ۴۴ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ذکر شده است.

بر این اساس سرانه خودرو در ایران تقریبا ۳٫۸ برابر آفریقا و تقریبا یک سوم اروپا برآورد شده است.

بالاترین سرانه خودرو در جهان به کشور ایسلند اختصاص دارد. به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۸۶۰ دستگاه خودرو در این کشور وجود دارد.

سرانه خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر برای برخی کشورهای دیگر در جهان به این شرح اعلام شده است: آلمان ۵۷۸ دستگاه، انگلیس ۵۷۵ دستگاه، ترکیه ۱۸۹ دستگاه، کانادا ۶۴۴ دستگاه، افغانستان ۴۹ دستگاه، هند ۲۲ دستگاه، عراق ۱۰۴ دستگاه، و عربستان ۲۱۲ دستگاه.

اتیوپی با ۲ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر نیز کمترین سرانه خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است. ( منبع در پاورقی)

------------------------------------ 

مقاله دوم: 

خبرگزاری ایسنا: عباس آخوندی شامگاه پنجشنبه ۲۴ فروردین در جلسه شورای حمل‌ونقل و مسکن استان همدان، با بیان اینکه آنچه در توان داریم در راستای توسعه ایران به کار بگیریم، اظهار کرد: شرایط کشور بسیار خطیر است؛ از یک طرف توسعه و ضرورت ارتقای سطح زندگی مردم که خواسته اصلی است و از سوی دیگر تمام جامعه جوان و جویای اشتغال است بنابراین نیاز به توسعه‌ فعالیت داریم.
وی با اشاره به اینکه ایران همیشه دارای محدودیت‌های گسترده مالی است اما همواره تلاش کرده‌ایم اقدامات خوبی صورت گیرد، به حوزه حمل‌ونقل اشاره و عنوان کرد: حمل‌ونقل در ایران به شدت خودرومحور است و حمل‌ونقل عمومی و ریلی سهم محدودی دارند.

تعداد خودروها از مرز ۱۹ میلیون عبور کرد
آخوندی با بیان اینکه بر اساس آمار در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار به تعداد خودروهای کشور اضافه شده است، افزود: تعداد خودروها از مرز ۱۹ میلیون عبور کرده   و    ۱۲ میلیون موتورسیکلت داریم که برای حفاظت از محیط زیست و آسایش بیشتر باید جهت‌گیری بنیادین داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه برای حرکت به سمت حمل‌ونقل ریلی، باید شهرسازی با ریل از نو آشتی کند، ادامه داد: تغییر مسیر حمل‌ونقل عمومی در کشور کار ساده‌ای نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و الگوها و رفتارها نیز باید تغییر کند.
آخوندی با اشاره به اینکه مردم در شهرها زندگی می‌کنند بنابراین ریل باید در اولویت قرار گیرد و در نزدیک‌ترین نقطه دسترسی باشد، تصریح کرد: در استان همدان بیش از یک هزار میلیارد تومان برای راه‌آهن تهران به همدان هزینه شده است.
وی ادامه داد: ایستگاه راه‌آهن همدان در ۱۰کیلومتری شهر واقع شده که علاوه بر اعتبارات، باید با نظام رفتاری و برنامه‌ریزی، ایستگاه به داخل شهر منتقل و در ایمن‌ترین نقطه شهر ایجاد شده و به حمل‌ونقل جاده‌ای متصل شود.
آخوندی اضافه کرد: باید امکان حمل‌ونقل ریلی بین همدان و پیرامون را داشته باشیم و فقط به گسترش حمل‌ونقل ریلی بسنده نکنیم چرا که سرعت رشد وسایل نقلیه بیشتر است.
وزیر راه با بیان اینکه با محدودیت در تأمین منابع مالی باید اتفاقات بسیاری رخ دهد که از الگوی حمل‌ونقل جاده‌ای به ریلی حرکت کنیم، گفت: در اردیبهشت‌ماه ایستگاه راه‌آهن همدان به طور موقت استفاده می‌شود و عملیات اجرایی ایستگاه اصلی را در ترمینال مسافربری خواهیم داشت.

افتتاح موقت ایستگاه قبلی راه‌آهن همدان به تهران در اردیبهشت‌ماه
وی با اشاره به افتتاح موقت ایستگاه قبلی راه‌آهن همدان به تهران در اردیبهشت‌ماه و آغاز احداث ایستگاه در کنار ترمینال اتوبوسرانی، عنوان کرد: ریل‌گذاری راه‌آهن ملایر به سمت کرمانشاه نیز در پنج مرحله انجام خواهد شد و اتصال ریل بین همدان به ملایر حتما را آغاز می‌کنیم.
وزیر راه تأکید کرد: امیدواریم با انجام این ریل‌گذاری‌ها بتوانیم به تدریج شبکه ریلی را گسترش دهیم و مراکز سکونت به ریل دسترسی داشته باشند.
وی از روند ریل‌گذاری‌ها ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشبختانه رکوردهای ریل‌گذاری بسیار خوشحال‌کننده است و ریل تهران به همدان روز گذشته یک هزار و ۶۶۴ متر ریل‌گذاری شده است.

رکورد ریل‌گذاری پنج هزار و ۶۰۰ متر در روز در سراسر کشور
آخوندی به رکورد ریل‌گذاری پنج هزار و ۶۰۰ متر در روز در سراسر کشور اشاره کرد و یادآور شد: این رکورد اتفاقات خوبی را به همراه دارد و امیدواریم با این روند تعهدات دولت در پنج استان را به نتیجه برسانیم.

انعقاد قرارداد ساخت ۶ هزار واگن باری
وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ۶ هزار واگن باری افزود: این واگن‌ها توسط بخش خصوصی با تأمین مالی روسیه و با ساخت شرکت‌های ایرانی است و در گسترش ناوگان ریلی باری و مسافربری اقدام موثری است.
آخوندی با بیان اینکه در جاده‌های کشور اقدامات بسیاری صورت گرفته است، ادامه داد: ظرف ۳ سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است و در این حوزه رفتن به سمت بخش خصوصی اهمیت دارد.
وی در حوزه هوایی به گرفتن مجوز برای احداث سه فرودگاه با بخش خصوصی در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این امر در حوزه جابجایی مسافران، سرمایه‌گذاران، توسعه گردشگری و توسعه مناطق تأثیرگذار است.

امضای قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما برای نوسازی ناوگان هوایی
وی از امضای قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما برای نوسازی ناوگان هوایی کشور خبر داد و عنوان کرد: قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیما برای بردکوتاه با یک شرکت ایتالیایی برای فرودگاه‌های کوچک بسته شده که این امر در خط هوایی ایران بی‌سابقه است و با اتمام فرودگاه‌ها به شبکه هوانوردی متصل می‌شوند.
آخوندی ابرازامیدواری کرد با توجه به کوتاه بودن زمان تحویل، ۲۰ فروند را تا سال ۹۷ تحویل بگیریم. وی افزود: در حوزه نوسازی ناوگان جاده‌ای و کامیون‌ها، آن کاری که می‌شد را انجام داده‌ایم و نباید وارد چانه‌زنی شویم چرا که فرصت‌ها از دست می‌روند.

وی با بیان اینکه تا کنون ۴۰۰ دستگاه کامیون در کشور با تسهیلات ۹ درصدی نوسازی شده است، خاطرنشان کرد: ۶۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۳۵ سال باید نوسازی شود.


----------------------------------------------------------- 

منابع:

* مقاله اول؛ برگرفته از سایت اخبار خودرو به آدرس  https://goo.gl/uDzj8B

** مقاله دوم: برگرفته از خبرگزاری ایسنا به آدرس  https://www.isna.ir/news/96012409947


------------------ 

برای دستیابی به مقاله ای  در توضیح مغایرتهای آماری موجود به آدرس 

  https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-766807  

مراجعه نمایید.



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی